2017-12-22 by Avionero

Cookies för att höja flygpriserna - sant eller falskt?

Cookies för att höja flygpriserna - sant eller falskt?

De flesta resesajter använder sig av cookies - alltså små textfiler utformade för att ge sina användare tillgång till olika funktioner, hålla reda på användarens preferenser, förbättra en webbsidas användarvänlighet och för att se hur användaren beter sig på hemsidan. Men är det så att resehemsidor “utnyttjar” sina cookies för att kunna höja priserna på sina resor?

De primära syftena med att använda cookies på sajter är dels för att underlätta, individualisera och anpassa innehåll efter användare och dels för att kunna följa beteenden och agerande som en användare har. Och ja - vissa resesajter “utnyttjar” sina cookies för att kunna höja priserna på sina resor.

Men, i väldigt många fall så handlar det hela om en psykologisk effekt.

Eftersom resepriser är dynamiska och ofta tenderar att stiga allt eftersom att avresedagen närmar sig, så upplever man ofta att resesajten i fråga höjer priserna mellan tillfällena man besöker dem.

Besöker man en resesajt långt innan avresedag så brukar inte denna effekt vara särskilt märkbar. Men många bokningar, särskilt när det gäller kortare flygresor, sker runt 14 dagar innan avresa. Och det är också under denna tidsperiod som priset på många flygrutter stiger avsevärt.

Exempel: Genomsnittligt lägstapris från Stockholm till Berlin: image

Det finns dock en del resesajter som, genom sina cookies, tar reda på om du som besökare ofta kollar upp dina flyg i förväg för att sedan komma åter och boka din biljett. I sådana fall kan det vara så att resesajten höjer priset med ett visst belopp, eftersom att de - genom att ha analyserat ditt beteende - vet att du är intresserad av av en specifik rutt och troligen kommer boka den även om priset stiger en aning.

Men eftersom detta “cookie-betende” har blivit välkänt - vilket leder till att många besökare tar bort sina cookies - har många resesajter utvecklat och förändrat sitt agerande för att kunna känna igen sina besökares beteenden, exempelvis genom att istället kolla upp besökarens IP-adress. Det innebär att även om du rensar dina cookies eller byter webbläsare så kommer du att mötas av samma förhöjda pris.

Hur kan man då undvika att bli “lurad” på detta förhöjda pris?

Ett tips för att undvika extra kostnader är att, istället för att söka efter flyg direkt inne på ett flygbolags webbplats, använda sig av prisjämförelsesajter som till exempel Avionero, Skyscanner, Flygstolar eller Aviasales. Använd gärna dessa sajter under hela processen - från första tanke till dess att du faktiskt är redo att boka din biljett.

Prisjämförelsesajter kan nämligen inte styra priset och kan därför inte heller utnyttja sina cookies för att höja priserna.

De måste helt och hållet förlita sig på de priser som de får från deras kontrakterade bokningssajter. Dessa kan i sin tur aldrig använda sina cookies “mot” dig, eftersom de inte har tillgång till spårningsinformation som lagras på prisjämförelsesajten. Därför är det bättre att istället hålla koll på, och jämföra, olika priser till dess att du hittar en rutt som passar dig och din önskan på pris och först då gå in och boka resan på valfri sida - antingen direkt på prisjämförelsesajten eller om du hellre vill gå in på flygbolagets hemsida.

Vi på Avionero använder cookies precis som de flesta andra sajter gör, men - för ett annat ändamål. Avionero är AI-baserat och vi använder våra cookies för att förbättra dina sökresultat och för att kunna matcha dem mot dina intressen.

För oss handlar det alltså om användarvänlighet, om att ta hänsyn till våra användares behov och för att hitta den perfekta matchningen.

För att sammanfatta så menar vi att du bör behålla dina cookies.

De hjälper dig nämligen att få bättre och mer exakta sökresultat. Men se till att använda dig av prisjämförelsesajter fram tills dess att det är dags att faktiskt boka din biljett. På så sätt får du fram de bästa flygrutterna och dessutom så slipper du gå och fundera på om en resesajt använder cookies för att höja priserna på resor mellan dina besök.