Att vara liten och nybörjare har sina fördelar. Det vet den svenska flygsöktjänsten Avionero som blivit starkare mitt i den globala pandemin.
Företaget stod precis i startgroparna för att expandera när coronakrisen slog till. För ett företag vars hela idé bygger på att söka flygresor slog det extra hårt när nästan allt resande plötsligt ställdes in. Men medan flygindustrin fick panik och satte alla flygplan på marken för att sedan be om stöd från regeringen, såg Avionero istället möjligheter. Låt oss dock ta händelseförloppet från början.
I december lanserade företaget Avionero 1.0. Flygsökstjänsten hade utvecklats steg för steg och var nu redo att marknadsföra sin högklassiga sökfunktion på bredden.
– Vi hade förberett vår marknadsföring och vi hade verktygen på plats, däremot saknades investeringskapital, säger Avioneros vd Lars Kristensson och fortsätter:
– En investeringsrunda var i full gång och det var den som skulle möjliggöra startskottet för vår ökade marknadsföring.
Det brukar ta ett par tre månader att få ihop en investeringsrunda och planen var att stänga den i slutet av mars. Men mitt i detta arbete kom så det stora bakslaget i form av en pandemi. Alla som hittills sagt ja till att vara med och investera försvann på en vecka.
Avionero var i en kritisk situation. Lars Kristensson var runt och besökte tio rådgivare på en vecka och signalen var tydlig – det är kört!
– Det kändes verkligen nattsvart och jag tänkte; då klarar vi inte det här. Det blir konkurs i slutet av mars, förklarar han och fortsätter berätta:
– Men så slog det mig: vänta nu lite. Det här är vår bästa chans! Vi är små och drivna av investeringskapital. Vi är precis i brytpunkten till att kunderna ska hitta oss. Vi tar egentligen en minimal smäll i jämförelse med de som redan är etablerade. Vi kan ligga kvar i det läge vi har nu och invänta att marknaden är tillbaka.
Medan de stora och redan etablerade flygsöktjänsterna på grund av coronasituationen behöver lägga energi på att omorganisera, säga upp personal och hantera krisens konsekvenser en lång tid framöver, är situationen en helt annan för Avionero. Har företaget bara investeringskapital så är de i högsta grad redo när marknaden vänder uppåt.
Och fakta är att dessa resurser redan finns. För när Lars Kristensson själv insåg att krisen kan vara till deras fördel lyckades han få investerare att inse att han faktiskt har rätt:
– Jag tillsammans med Özkan Ego, vår största ägare, lyckades under två veckor göra en rekordsnabb investeringsrunda. Vi har säkrat ungefär 4,9Mkr i investerat kapital och konverterade lån, plus att vi lyckades få loss ett ALMI-lån på 1,5Mkr för extra likviditet, säger Lars Kristensson.
Avionero är redo, men hur är det med resenärerna? Hur ser marknaden ut?
– Marknaden är absolut mindre nu än vad den var för ett år sedan. Dock ser vi en positiv trend. April var bottennoteringen, men marknaden är på väg tillbaka. Sedan kommer det säkert ta tid, men det finns en återuppbyggnad.
Vad står på schemat nu då?
– Vi kommer marknadsföra oss i ett gäng olika kanaler för att påbörja den tillväxt vi redan hade planer för, säger Lars Kristensson.
Företagets nästa steg är att lyfta ytterligare kapital för att hälla bränsle på den expansionen och verkligen utnyttja det fördelaktiga läge man hamnat i:
– Nu ska vi in och bli en av de största söksajterna. Inte bara för att vi har nya resurser utan för att vi faktiskt har det bästa utbudet av billiga biljetter tillsammans med en överlägsen sökteknik för att hitta dem, säger en vd som har skaffat sig erfarenheten att vända motgång till fördel.