02 november 2022 by undefined

Flygresorna återhämtar sig – nära 2019 års nivå igen

Den svenska resebranschen håller på att återhämta sig efter coronapandemin och står sig stark vid en global jämförelse. I oktober var antalet resenärer på svenska flygplatser på 77 procent av 2019 års nivå och återhämtningen förväntas fortsätta. Dessutom blir resorna som nu bokas inför jul och nyår till mer avlägsna resmål. Det visar statistik från Avionero, som utvecklar och driver en onlinetjänst för att hjälpa resenärer att hitta de bästa och billigaste reseupplevelserna.

På våren 2020 försvann 98 procent av marknaden, men nu är pandemin officiellt över för den svenska resebranschen. Medan resandet i världen i stort har sett en ny nedgång under hösten till följd av Rysslands angrepp på Ukraina och de ökade bränslepriserna har svenskarnas resande fortsatt att öka. Vi förväntar oss att den ökningen fortsätter under 2023, om än i lägre takt, säger Avioneros vd Lars Kristensson.

Just nu bokas många resor för jul och nyår. Förra årets resande över storhelgerna präglades av mer närliggande resmål som Dubai, Istanbul, och Malaga. Inför 2022 års helger har resorna blivit längre, Bangkok och Phuket hör precis som före pandemin till de vanligaste destinationerna.

Det resande som trots allt skedde under pandemin var ofta jobbrelaterat eller till släkt och vänner. Nu är de traditionella turistresorna tillbaka och då blir själva resorna längre också. Både när det gäller hur långt bort resmålet ligger och hur länge man blir borta, säger Lars Kristensson.

Avionero samlar flygresor, hotell och upplevelser på plats från hundratals arrangörer och kan därför följa hur resvanorna utvecklas i detalj. Det Malmöbaserade företaget lanserade under pandemin en vidareutvecklad tjänst, som bygger på en egenutvecklad AI som inte låser sig till tidpunkt, resmål och prisnivå, utan tar lika mycket hänsyn till användarens önskemål om temperatur, upplevelser och många andra faktorer.

Nu när resandet kommit igång igen är vi i en jättefint position att ta marknadsandelar, antalet användare växer och vi slår nya rekord hela tiden. Då är det dags för oss att växla upp och bli synliga i stället för att fortsätta vara resebranschens bäst bevarade hemlighet, säger Lars Kristensson.
+1
Share
Send
Share