Uppstickaren Avionero i Malmö har sedan lanseringen av sin nya onlinetjänst för att hitta de bästa och billigaste reseupplevelserna tagit upp kampen med branschens jätteföretag. På ett halvår har Avionero femdubblat antalet besök på sin sajt, som hjälper resenärer att hitta alla delar av resan – flyg, hotell och upplevelser på plats – i en och samma sökning. Med en egenutvecklad AI hjälper inte bara Avionero sina användare att hitta billigare resor, utan också att göra det snabbare och enklare.
Nu har vi svart på vitt att vår affärsmodell fungerar och att vår lösning är efterlängtad. Att boka semesterresan ska inte vara en plåga som kräver att man måste hoppa mellan olika sajter för att själv pussla ihop resa, hotell och vad man ska göra när man är på resmålet. Vårt mål är att det ska vara intuitivt, inspirerande och inte minst roligt att hitta sin resa hos oss, säger Avioneros vd och grundare Lars Kristensson.
Han grundade Avionero tillsammans med Anton Tyulenev redan 2015 och bolaget lanserade sin första söktjänst i slutet av 2019. Avionero bygger på en egenutvecklad AI som inte låser sig till tidpunkt, resmål och prisnivå, utan tar lika mycket hänsyn till användarens önskemål om temperatur, upplevelser och många andra faktorer.
Vi ska finnas till för resenärernas skull, vi ska hjälpa dem att hitta rätt i stället för att kräva att de nästan behöver tentaplugga för att veta vad de ska söka efter och på vilka sajter. Den som vill ha 25 grader på dagen, nära till stranden, äta på hotellet varje dag och kunna gå på konsert varje kväll, får hjälp av oss att hitta precis rätt bokning till bästa pris, säger Lars Kristensson.
Ursprungligen skulle lanseringen ha skett 2020, men coronapandemin satte inte bara stopp för resandet utan riskerade också att bli slutet för Avionero.
Vi sprang rakt in i pandemin under våren 2020 när 98 procent av marknaden försvann. Ingen reste, investerare drog sig ur och vi var timmar från konkurs. Men tack och lov klarade vi oss nätt och jämnt och bestämde oss för att satsa allt på att ta fram en ny affärsmodell med många produkter i samma sökning. Det gör nu att vi får mycket bättre marginaler och kan konkurrera med företag som är många gånger större än vi själva, säger Lars Kristensson.
Härnäst söker Avionero finansiering i form av nya större delägare för att kunna marknadsföra sin tjänst och etablera den i fler länder. Inledningsvis räknar bolaget med att ta in runt 15 miljoner kronor som förberedelse för en större kapitalisering och internationell expansion.
Nu när resandet kommit igång igen är vi i en jättefin position att ta marknadsandelar och kan för första gången börja bry oss om intäkter. Då är det dags för oss att växla upp och bli synliga i stället för att fortsätta vara resebranschens bäst bevarade hemlighet, säger Lars Kristensson.