11 juli 2018 by undefined

Nytt tech-startup revolutionerar flygsökindustrin

Den svensk-ryska tech-startupen Avionero lanserar idag, den 11 juli, en ny sorts användarfokuserad flygsöksajt baserad på AI-teknologi. Med hjälp av sin AI-teknik skapar de nästa generations användarupplevelse på flygsökmarknaden. Tack vare Avioneros moderna sökteknik, likt den bakom Google, Amazon och Youtube, så möter de den breda massan genom att personifiera sökresultaten och ta fram relevanta rekommendationer till användaren. Avioneros vision är att skapa en ny standard inom flygsök som enkelt och smidigt anpassar sig till varje användares unika behov och önskemål. Avionero är dessutom först i världen med att kunna göra livesökningar på hela länder på prisjämförelsenivå.

– Jag har varit i online-flygsökbranschen i tio år och har länge försökt påtala att de befintliga tjänsterna, som de är byggda idag, inte ligger i linje med slutanvändarnas faktiska behov. Under många år kämpade jag med att få göra det här – alltså Avionero – för människornas skull. Till slut träffade jag min medgrundare Anton Tyulenev som är en enastående designer och nu har vi tillsammans äntligen byggt en flygsöktjänst som på riktigt utgår från vad människor faktiskt behöver och vill ha, och som är baserad på hur vi tänker när vi planerar våra resor. Dessutom så löser vi till viss del användarens “unknown unknowns” – alltså den information som användaren inte vet att den inte vet, vilket innebär att hen kan upptäcka nya destinationer som hen aldrig annars skulle hittat, säger grundaren Lars Kristensson.

Teamet bakom produkten har ett genuint intresse för människors flexibilitet, nyfikenhet och komfort, och har som mål att förenkla avsevärt för användaren. Detta genom att till exempel samla alla sökningar på en och samma sida, vilket innebär att användaren slipper ha många flikar öppna samtidigt och därmed får en enklare och mer intuitiv överblick över de olika alternativen. Dessutom får användaren – genom funktioner som öppna, många eller inga datum – mer frihet och flexibilitet i sin sökning samtidigt som korrekta priser för olika datum presenteras. Det här öppnar nya möjligheter att snabbt och enkelt kunna välja det datum för resan där flyget är billigast eller smidigast, något som de traditionella flygsöksajterna inte har något bra stöd för idag. Framöver så kommer Avionero även att lägga till stöd för att söka efter weekendresor baserat på väderförutsägelser, familjesemestrar med sol och bad, backpackingresor inom en viss budget, eller till och med en viss adress eller by som du behöver besöka.

– Vi har hela tiden utvecklat Avionero med faktiska användare i åtanke. Många människor har flexibilitet i sina planer på ett sätt som det finns ett dåligt stöd för idag och vi vill stödja det beteendet: Utforska, jämför flyg och bli inspirerad av oväntade alternativ! De var min huvudsakliga utmaning i användarupplevelsen: Hur kan vi hjälpa människor att söka efter flyg baserat på hur de faktiskt tänker, snarare än hur de är begränsade av teknologin? säger Avioneros medgrundare Anton Tyulenev

I samband med lanseringen så kommer Avionero, på sin sajt, lägga upp en gamified rollout där användare får rösta om vilket land Avionero ska lansera i härnäst; något som kommer ske var tredje månad. Då Avionero är helt och hållet drivna av sina slutanvändare så vill de skapa engagemang och ha med och möta användarna i alla moment; på support- produkt- och lanseringsnivå. Avionero har tidigare lanserat en betaversion av sajten i både Sverige och Ryssland – något som resulterat i ett mycket positivt mottagande.

Avionero grundades av Lars Kristensson, VD och systemarkitekt, och Anton Tyulenev, vice VD och produktdesigner, i november 2015. Teamet bakom Avionero består av tio personer som befinner sig i Sverige, Moskva och Bolivia. Inom ett par månader förväntas de vara minst tolv personer i teamet.

+1
Share
Send
Share