Startup-bolaget Avionero lanserar den 25 januari en ny sorts användarfokuserad flygsöksajt. Med hjälp av avancerad AI-teknologi, och ett användargränssnitt som är djupt förankrat i beteendepsykologi, skapar Avionero nästa generations användarupplevelse på flygsökmarknaden. Visionen är att skapa en ny standard inom flygsök som enkelt och smidigt anpassar sig till varje användares unika behov och önskemål. I juli 2017 tog Avionero in 1,3 Mkr i kapital och nu i januari 2018 lyfter de ytterligare en investering på 5 Mkr. Några av de affärsänglar som valt att investera i Avionero är Peter Benson, Patric Blixt, Micco Grönholm, Christian Jeppsson och Daniel Somos.
Nu lanserar alltså Avionero en flygsöksajt med avancerad AI-teknologi och UX-design med fokus på det som verkligen är viktigt; interaktionen med användarna. Genom en funktion där användaren kan ge feedback direkt på sökresultatet, i kombination med andra funktioner baserade på Artificiell Intelligens, lär sig systemet i Avionero att känna sina användare. Teamet bakom produkten har ett genuint intresse för människors flexibilitet, nyfikenhet och komfort och har därför också byggt in funktioner som gör att söktjänsten presenterar de mest relevanta alternativen anpassade efter varje användares unika behov och önskemål - till exempel om någon vill flyga med barn och undvika mellanlandningar. För att förenkla ytterligare för användaren samlar Avionero alla sökningar på en och samma sida, vilket innebär att användaren slipper ha många flikar öppna samtidigt och får därmed en enklare och mer intuitiv överblick över de olika alternativen. Dessutom får användaren - genom funktioner som öppna, många eller inga datum - mer frihet och flexibilitet i sin sökning samtidigt som exakta priser för olika datum presenteras. Detta öppnar nya möjligheter att snabbt och enkelt kunna välja det datum för resan där flyget är billigast eller smidigast, något som de traditionella flygsöktjänsterna inte har något bra stöd för idag.
Grundarna bakom Avionero är Lars Kristensson, VD och systemarkitekt, och Anton Tyulenev, vice VD och produktdesigner. De två träffades när de arbetade tillsammans i ett annat projekt inom resebranschen. Efter långa samtal om hur användarupplevelsen kunde förbättras, så var de i november 2015 eniga om att det var dags att tillsammans revolutionera flygsökbranschen. De bestämde sig för att lägga fokus på människor, beteenden och användarupplevelse snarare än på profitmaximering.
Avionero grundades i november 2015. I juli 2017 lyfte de sin första investeringsrunda där de tog in 1,3 Mkr i kapital och i januari 2018 lyfter de ytterligare en investering på 5 Mkr. Huvudkontoret finns i Malmö. Teamet bakom Avionero består av åtta personer som befinner sig i Nederländerna, Moskva, Bolivia och Sverige.