4 oktober 2018 by undefined

Svenska flygsök-startup:en lanserar i ett nytt land var tredje månad – användarna får bestämma var

Det svensk-ryska flygsök-startupbolaget Avionero har sedan i januari i år lanserat en betaversion av sin flygsök-sajt i Sverige, Ryssland och nu senast i USA. Idag, den 4 oktober, lanserar man även i Spanien. Avionero har en aggressiv lanseringsplan och kommer att lansera i ett nytt land var tredje månad. Användarna får via en omröstning på sajten bestämma vilka länder tjänsten ska lansera i. I samband med lanseringen i Spanien adderar man dessutom en ny funktion till sajten; att kunna söka efter weekend-resor på ett helt nytt sätt.

Den nya weekend-funktionen möjliggör för användarna att söka efter weekendresor – ett visst spann i veckan, över ett antal veckor framöver. Man kan, via funktionen, även ange en tid då man tidigast kan ge sig av, och senast måste vara hemma. Visionen framåt är att även addera möjligheten att kunna söka efter resor baserat på väderprognos, familjesemestrar med sol och bad, backpackingresor inom en viss budget eller till och med till en adress eller by man vill besöka.

Vårt fokus med Avionero ligger helt och hållet på våra användare. Vi försöker hela tiden ha en nära dialog med våra användare och förstå vad som behövs och prioritera det. En funktionalitet som efterfrågats mycket är just att kunna söka efter weekend-resor. Därför satte vi oss vid ritbordet och funderade på hur man bäst skulle kunna bygga en sådan funktion, och nu, i samband med vår spanska lansering, rullar vi ut den på vår sajt. Är det sedan något mer som någon saknar, så får man väldigt gärna skriva till oss och berätta det, säger Lars Kristensson, VD och medgrundare av Avionero.

Efter den senaste lanseringen i USA har Avionero valt att öppna upp sin sajt i Spanien. Avionero har en global målsättning och en lansering i Spanien gör det möjligt för dem att nå en bred skara människor. Avionero har dessutom tagit fram en omröstningsfunktion där användarna får rösta gällande i vilket land sajten ska lansera var tredje månad. I januari lanserar Avionero i Tyskland – då det är det land som fått flest röster denna omgång.

Vår omröstningsfunktion innebär att vi överlämnar kontrollen helt åt våra användare och låter dem bestämma vår framtid. Som företagsledning strävar man ju alltid efter makt och kontroll, men i detta fall gör vi raka motsatsen och ger kontrollen till användarna istället. Anledningen till att vi gör det här är delvis för att delaktighet är ett fundamentalt och mänskligt behov, men också för att våra användare betyder allt för oss, säger Lars Kristensson, VD och medgrundare av Avionero.

Avioneros unika affärsmodell gör att de kan erbjuda det största antalet flygresor – fler än alla andra prisjämförelsesajter. De är dessutom, tack vare AI-tekniken på sajten, först i världen med att kunna göra öppna livesökningar på prisjämförelsenivå. Teamet bakom Avionero har även tagit fram ett nytt användargränssnitt som är djupt förankrat i beteendepsykolgi och de använder sig av en modern sökteknik liknande den bakom Google, Amazon och Youtube – allt baserat på avancerad AI-teknik.

Avionero har hittills, via en pre seed-runda samt en seed-runda, tagit in 6,3 MSEK kapital. Några av de affärsänglar som valt att investera i Avionero är Peter Benson, Micco Grönholm, Patric Blixt, Christian Jeppsson och Daniel Somos. Avionero har nyligen öppnat upp för en A-runda med avsikt att ta in 20 MSEK. Avionero grundades av Lars Kristensson, VD och systemarkitekt, och Anton Tyulenev, vice VD och produktdesigner, i november 2015.

+1
Share
Send
Share